Kjøpsinformasjon

Bakgrunn

Hööks Hestesport er Skandinavias ledende foretak i sin bransje. Foretaket selger alt til hest og rytter og dessuten hundeprodukter. Salg skjer via distansehandel og egne butikker i Sverige, Norge, Danmark og Finland.

For å registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller kjøpe produkt(er) gjennom vår nettside må du være over 18 år. Hvis du er under 18 år må du ha foresattes tillatelse.

Priser

Samtlige priser er i norske kroner og inkluderer gjeldene moms, for anledning 25 %. Ved postoppkrav tilkommer Postens postoppkravsavgift på 50 kr og på bestillinger under 700 kr kommer fraktavgift på 49 kr i tillegg, se mer informasjon nedenfor.

Vi ekspederer ikke ordre under 200 kr, dette gjelder også restordre. Tilbud gjelder så lenge lageret rekker.

Betaling

Du kan velge å betale din ordre på nedstående måter.

Kortbetaling
Når du bekrefter din ordre sendes dine opplysninger til vår samarbeidspartner, DIBS Payment Services AB, som kontrollerer kortets gyldighet og sikrer din betaling. Vi tar imot VISA og MasterCard. Vi tar ikke imot American Express og Diners.

Ved bestilling gjøres en reservasjon på din konto og summen kan ikke brukes til andre kjøp. Summen dras fra kortet først når din ordre sendes. Hvis f.eks en vare er slutt på vårt lager justeres beløpet. Hvis vi av en anledning ikke kan ekspedere din ordre innen de tidsrammer som din kortleverandør stiller, slippes det reserverte beløpet. Hvis oppgitte kortopplysninger ikke stemmer eller det ikke er dekning på kontoen, forbeholder vi oss retten til å sende din ordre mot postoppkrav. I slikt tilfelle tilkommer postens postoppkravsavgift (50 kr)

Sikre betalinger.DIBS Payment Services som er PCI - sertifisert. DIBS bruker overføring med SSL - kryptering, hvilket er industristandarden for sikre kortbetalinger og ditt kortnummer sendes kryptert direkte til banken. Vi sparer/håndterer ingen kortnummer eller CVC/CVV - nummer i vårt kunderegister og butikkinnehaveren har ikke tilgang til din kortinformasjon eller din bankkonto.

Hööks-konto
Ordren debiteres din Hööks-konto. Hvis du ikke allerede har Hööks-konto og velger denne betalingsmåten i kassen, håndteres din ordre først når vi får din kontosøknad via post (kan ikke fakses eller sendes via e-post). Hvis disponibelt beløp savnes på Hööks-kontoen, eller din søknad avslås, forbeholder vi oss retten til å levere din ordre mot postoppkrav. I slikt tilfelle tilkommer postens postoppkravsavgift (50 kr). Les mer om Hööks-konto og last ned søknadsblankett her.

Postoppkrav
Postoppkrav betyr at du betaler ordren når du henter varene. Du kan ikke betale på forskudd uten du betaler varene først ved levering. Postoppkravsavgiften kommer i tillegg (50 kr) Avgiften tas bare en gang pr bestilling, uansett antall pakker.

Faktura

Ved betaling via faktura gjøres det vanlig kredittkontroll der vi kan komme til å innhente kredittopplysninger om deg. Du betaler hele beløpet inklusive faktureringsgebyr (f.t. 29 kr) etter levering.

Du kan også velge å dele opp betalingene dine ved å bytte til Hööks-konto. For å bytte til Hööks-konto betaler du bare inn 100 kr istedenfor hele beløpet som står angitt på fakturaen. Ved å betale inn 100 kr gjøres automatisk det resterende fakturabeløpet om til en Hööks-konto med 12 måneders avbetaling.

Hvis fakturaen ikke betales innen betalingsfristen, går fakturabeløpet automatisk over til Hööks-konto. Hvis du ikke betaler innen fristen, legger Hööks til et purregebyr (f.t. 64 kr). For fullstendige kjøpsvilkår, se Hööks-konto. For avbetaling er den nominelle renten 1,87 % per måned. Den effektive renten, beregnet i henhold til det svenske Konsumentverkets retningslinjer, er 24,9 %. Du har rett til når som helst å betale hele gjelden din uten ytterligere ekstra kostnader. For fullstendige vilkår, se Hööks-konto. 

Gavekort
Gavekort utstedt av Hööks er gyldig i to år og kan brukes som betalingsmåte både i butikk og via distansehandel. Du kan bruke flere gavekort på samme kjøp

Du kan også bruke gavekortet som delbetaling hvis summen på gavekortet ikke dekker hele kjøpet. Når du validerer gavekortet velger du en kompletterende betalingsmåte for å betale den resterende summen. Skulle verdien på gavekortet overstige kjøpesummen finnes den resterende kjøpsverdien lagret på gavekortnummeret og kan brukes ved et senere tilfelle. Vi sender ikke ut nytt gavekort så det er fint og du noterer på kortet at en del av summen er brukt.

Leveranse og frakt

Du kan velge å få din ordre levert på tre ulike måter: Hööks-butikk, Posten-levering eller Bring-levering. Henter du din ordre i en av våre butikker er frakten gratis, i andre tilfeller tilkommer fraktavgift 49 kr på ordre under 700 kr. På ordre over 700 kr betaler vi frakten. For å handle på hooks.no må du være bosatt i Norge. Tenk på at du ved bestilling må oppgi samme navn som står på din legitimasjon, ellers kan du få problem med å hente ut pakken.

Hent pakken i Hööks-butikk
Hvis du bor i nærheten av en Hööks-butikk kan du hente din pakke der. Da kommer ingen ekstra utgifter til.

Bestill som vanlig via hooks.no. Når du går til kassen, velg en Hööks-butikk i nærheten av deg som leveringssted. Ved avhenting i butikk kan leveringstiden bli noe lenger. Når pakken kommer til butikken, blir du kontaktet via telefon. Du må vise legitimasjon når du henter pakken. Husk at du kontrollerer dine opplysninger slik at telefonnummer og mailadresse er riktig.

Leveranse med Posten eller Bring
Vi bruker Posten og Bring for distribusjon av pakken. Velger du dette alternativ, henter du pakken på utleveringssted nær deg. Fraktavgift tilkommer med 49 kr på ordre under 700 kr. Avgiften dras kun en gang pr bestilling, uansett antall pakker.

Bestill som vanlig via www.hooks.no. Når du går til kassen, velg Posten eller Bring og et utleveringssted som passer deg. Når pakken har kommet frem sender Posten en melding om hvor og når du kan hente den. Hvis du har oppgitt ditt mobilnummer, får du beskjed via SMS. Hvis vi ikke har ditt mobilnummer sendes en melding via e-post. Hvis vi verken har mobilnummer eller e-postadresse sendes en vanlig Post-melding. Ved å oppgi ditt mobilnummer får du en SMS-melding som går opptil 2 dager fortere enn en vanlig Post-melding.

Leveransetid

Hvis varen du har bestilt finnes på lager sender vi den vanligvis innen 1-2 arbeidsdager. Ved avhenting i butikk kan det ta litt lenger tid. I høysesongen (januar-februar og juli-august) kan det ta litt lengre tid. Posten/Brings leveringstid kommer i tillegg og den beror på hvor du bor i landet. Hvis beregnet leveringsdato flyttes kontakter vi deg omgående og informerer om årsaken til forsinkelsen og gir deg en ny beregnet leveringsdato. Du har da anledning til å heve kjøpet uten kostnader.

Delleveranser

Hvis en vare for øyeblikket ikke finnes på lager og dette resulterer i at din ordre blir delt i flere leveranser, sender vi din restordre uten ekstra fraktkostnad (gjelder vareverdi over 200 kr). Vil du ikke vente kan du selvfølgelig avbestille.

Restordre under 200 kr ekspederes ikke men vil da bli strøket fra din ordre. Reservasjonen på ditt bankkort for dette produktet slippes da tilbake.

Transportforsikring

Alle varer som sendes til deg er transportforsikret. Hvis du oppdager en skade på varen kontakt Hööks innen rimelig tid. For enklere håndtering anbefaler vi at du bruker "skademeldingen" som finnes trykt på baksiden av fakturaen. Vi står for transportrisikoen fra oss. Ved eventuelle returer, står du for transportrisikoen.

Ordrebekreftelse

Når du handler på www.hooks.no, får du først en foreløpig ordrebekreftelse. Når bestillingen din er behandlet og lagt inn i vårt ordrebehandlings-system, sendes en endelig ordrebekreftelse via e-post.

Hvis du åpner en konto på Mine sider, kan du når som helst se dine aktuelle og evt. tidligere bestillinger. Du kan også søke etter dine pakker via postens sporingstjeneste. OBS. Pakken skannes først inn på sitt eget kollinummer når den har ankommet Oslo postterminal. Dvs. står det at pakken er sendt og du ikke får sporet den opp, har ikke pakken ankommet Oslo ennå. For andre spørsmål, kontakt kundeservice.

Bytte og returer – 60 dagers angrerett

Du har 60 dagers åpent kjøp/angrefrist når du handler på www.hooks.no eller i våre butikker. På salgsvarer gjelder 14 dagers åpent kjøp/angrefrist. Hvis du ønsker kan du alltid bytte en vare som du har kjøpt på www.hooks.no i våre butikker eller omvendt. Tiden for angrefristen regnes fra når du har mottatt varen.

Hvis du vil returnere eller bytte din vare må du sende kvittering/faktura eller returseddelen (baksiden av følgeseddel) der du angir årsaken til returen. Tenk på at hvis de returnerte produktene skal kunne anses som ubrukte må de være i vesentlig uforandret stand. Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og du vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen. Verdiforringelsen kan være helt opp til 100 % i det tilfellet varen ikke går å selge igjen.

Returadresse:
Hööks Hestesport AS
Postboks 54
2021 Skedsmokorset

Når du benytter angrefristen på en spesiell vare betaler vi tilbake varens kjøpesum, du betaler returfrakten. Benytter du angrefristen på hele ordren betaler vi tilbake hele kjøpesummen, fraktgebyr samt evnt øvrige avgifter, men du betaler returfrakten. Vi betaler i utgangspunktet tilbake til samme betalingskort som ordren ble betalt med. Vi forbeholder oss retten til å beholde returbeløpet til varen har kommet i retur. Hvis dette innebærer lengre tid enn 14 dager gjøres dette omgående når vi har mottatt returen.

Alle våre varer går å sende tilbake som postpakke eller lignende. Leveres du en ny ordre i samband med byttet tar vi ikke noen frakt-/ekspedisjonsgebyr. Returer/bytte kan ta opp til 2 uker.

OBS! Uavhentede varer debiteres med 150 kr.

Reklamasjoner

Vil du reklamere på en vare kontakt i første omgang butikken der du kjøpte varen. Har du handlet via vår e-handel eller kundetjeneste, så kontakter du vår kundetjeneste på 800 84 845.

Du har rett til å reklamere en skadet eller feilaktig vare inne tre år, under forutsetning at varen var feilaktig ved leveringstilfellet. 2 måneder anses alltid som gyldig tid for reklamasjon. Vi oppmaner til å reklamere omgående etter at feilen oppdages. OBS! Dekken og andre artikler må være rene og tørre for å kunne behandles.

Hvis vi godkjenner reklamasjonen, så forbeholder vi oss retten til i første hånd å reparere varen, hvis ikke dette er mulig sender vi en ny vare. Skulle varen være slutt betaler vi tilbake kjøpesummen og de evnt fraktutgifter som du har hatt med reklamasjonen innen 14 dager. Tenk på at du må sende/ta med din kvittering for å kunne reklamere.

Som forbruker har du alltid rett til å henvende deg direkte til Hööks Hestesport AS for å få hjelp med reklamasjoner, angrerett eller annen hjelp som gjelder kjøp eller bestilling.

Mer informasjon om rettighetene dine som forbruker finner du på www.forbrukerradet.no.

Som forbruker har du også rett til å få en tvist med et foretak prøvd for en domstol hos Forbrukertvistutvalget, les mer på www.forbrukertvistutvalget.no.

Forbrukertvistutvalget har postadresse Forbrukertvistutvalget, Postboks 4596 Nydalen, 0404 Oslo.

Hööks Hestesport AS kommer til å medvirke i eventuelle alternative løsninger av tvister hos Forbrukertvistutvalget og følger Forbrukertvistutvalgets anbefalinger.

For alternativ løsing av tvister over nettet ved grenseoverskridende kjøp, finnes EU-kommisjonens plattform for alternativ løsing av tvister, http://ec.europa.eu/odr. Mer informasjon finnes også på Forbruker Europa, en del av Forbrukerrådet, www.forbrukereuropa.no.

Returadresse:
Hööks Hestesport AS
Postboks 54 2021
Skedsmokorset

Organisationsnummer: 975 822 427

Personopplysningen

Vi registrerer dine personopplysninger i den hensikt å kunne levere varen til deg. Personopplysningene registreres hos Hööks Hestesport AS. Når det samles inn personopplysninger via vår nettside, garanter vi at det alltid skjer etter din godkjenning, så du er informert om akkurat hvilke opplysninger som samles inn og hvorfor. Vi lagrer eller sender ikke kundeopplysningen kryptert.

Opplysninger som gis via www.hooks.no, sendes ikke videre eller selges ikke på noen måte videre til en tredje part.

Som registrert hos Hööks Hesteport AS har du alltid rett til å protestere mot registreringen, og du har rett til å få vite hvilke opplysninger som er registrert om deg. Disse rettighetene har du i henhold til Personvernloven, og spørsmål i forbindelse med dette kan rettes til Hööks Hestesport AS på e-post til no.info@hooks.se.

Avtale

Alle avtaler mellom kunde og Hööks Hestesport AS inngås på norsk.