Hööks retningslinjer for personvern

1. Generelt

Disse retningslinjene for personvern beskriver hvordan Hööks Hestesport AS (Hööks eller vi), org. nr. 975 822 427, samler inn, bruker, formidler og lagrer personopplysninger.

1.1 Retningslinjene for personvern gjelder når Hööks tilbyr varer og tjenester i forbindelse med kjøp og annen kontakt med Hööks, for eksempel besøk på nettsiden.

1.2 Du skal alltid føle deg trygg når du oppgir personopplysninger til oss. Vi vil med disse retningslinjene for personvern vise hvordan vi sikrer at dine personopplysninger behandles på en sikker måte og i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.

1.3 Vær oppmerksom på at retningslinjene for personvern ikke gjelder personopplysninger du oppgir til noen av våre samarbeidspartnere (for eksempel ved å klikke på en kobling til en av våre partnere i forbindelse med et tilbud). Vi tar intet ansvar for våre samarbeidspartneres behandling av personopplysninger.

2. Behandlingsansvarlig

Hööks Hestesport AS, org nr 975 822 427, er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger og har med det ansvaret for at slik behandling skjer i overenstemmelse med gjeldende lovgivning.

3. Når behandler vi dine personopplysninger?

3.1 For at du skal besøke nettstedet vårt, kjøpe våre varer eller tjenester eller kontakte oss for informasjon, må vi samle inn og behandle dine personopplysninger.

3.2 Vi samler inn og behandler dine personopplysninger når du gjennomfører et kjøp på Hööks nettsted, i våre butikker når du er medlem av kundeklubben, bruker Hööks kundestøtte, besøker Hööks nettside eller når du har kontakt med Hööks på andre måter. Opplysningene som er innhentet fra deg, er nødvendig for å inngå en avtale med Hööks og for å gjøre det mulig for Hööks å tilby sine tjenester og tilbud.

3.3 For at vi skal kunne ha korrekte adresseopplysninger om deg oppdaterer vi disse automatisk via tredjepartstjeenster for adresseoppdatering. For dette formålet bruker vi ditt personnummer for å sikre at vi har din nyeste adresse (vesentlig grunn).

4. Hvilke personopplysninger behandler vi om deg?

4.1 For deg som er kunde hos Hööks

De personopplysninger vi samler inn og behandler om deg i egenskap av å være kunde er:

  • Navn
  • Identifikasjonsnummer (personnummer og/eller kundenummer)
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Betalingsdetaljer, informasjon om valgt betalingsmåte og betalingshistorikk
  • IP-adresse og informasjon om din bruk av Hööks nettside
  • Stedsinformasjon fra dine mobile enheter, f.eks. mobiltelefon eller nettbrett
  • Opplysninger om dine kjøp
  • Spesifiserte kundevalg for dine produkter og tjenester
  • Saksrelatert korrespondanse (f.eks. personopplysninger du gir ved kontakt med vår kundeservice)

4.2 Personopplysninger vi samler inn fra andre kilder

I tillegg til personopplysninger du sender til oss eller som vi har samlet inn basert på hvordan du bruker tjenestene våre eller basert på dine kjøp, kan vi også samle inn personopplysninger fra andre kilder. Hvilke personopplysninger vi samler inn fra deg og fra hvilke kilder vi har hentet inn dine opplysninger, kan du se i tabellen nedenfor.

Kilde for innsamlingType personopplysninger
Offentlige adresseregistre eller opplysningsselskaperDin folkeregistrerte adresse og telefonnummer
Kredittvurderingsbyråer, banker eller opplysningsselskaperKredittverdighet
Sosiale medierDine publiserte bilder eller kommentarer

5. Hvorfor behandler vi opplysninger om deg?

5.1 For deg som er kunde hos Hööks

Hööks behandler personopplysningene dine for ulike formål. I dette avsnittet forklarer vi hvorfor vi bruker personopplysningene dine, gir eksempler på behandlinger av disse som vi utfører for å oppfylle formålet, hvilket juridiske grunnlag vi baserer behandlingen på og hvor lenge vi lagrer personopplysningene dine. Hovedsaklig behandler vi personopplysningene dine med formål om å:

Formålet med vår behandling av opplysningene dine:Eksempel på hvordan vi behandler opplysningene dine for formålet:Juridisk grunnlag som vi støtter vår behandling på:
I henhold til gjeldende lovgivning, for eksempel regnskapslover, eller for produktansvar og produktsikkerhet
  • Vi kan trenge å behandle personopplysningene dine for å oppfylle juridiske forpliktelser, slik som lovpålagte krav, dommer eller myndighetsavgjørelser. Kravene kan gjelde vårt produktansvar eller sikkerheten for våre produkter. I disse tilfellene kan vi trenge å fremlegge generell kommunikasjon og informasjon eller bestemt informasjon til deg om produktvarslinger eller tilbakekalling av produkter. Kravene kan også gjelde våre forpliktelser i henhold til regnskapsloven eller lov om hvitvasking.
Juridisk forpliktelse
Lagringstid: Personopplysningene dine lagres så lenge det påkrevd i henhold til gjeldende lagringstider ifølge gjeldende lovverk. For eksempel lagres opplysninger relatert til kjøpet ditt i 7 år for å kunne oppfylle krav i regnskapsloven.
Formålet med vår behandling av opplysningene dine:Eksempel på hvordan vi behandler opplysningene dine for formålet:Juridisk grunnlag som vi støtter vår behandling på:
Oppfylle våre forpliktelser ovenfor deg som kunde, for eksempel gjennomføring av kjøp og garantier
  • Vi leverer ditt produkt eller tjeneste (og vi kommuniserer med deg angående leveransen din).
  • Vi bekrefter din identitet og alder.
  • Vi administrerer betalingen din (i dette inngår også analyser av hvilke betalingsløsninger vi kan tilby deg via kontroll opp mot betalingshistorikken din eller innhenting av kredittopplysninger fra kredittopplysningsselskaper).
  • Vi kontrollerer adressen din opp mot eksterne kilder, f.eks. Klarna.
  • Vi administrerer og kommuniserer med deg ved reklamasjons- og garantitilfeller som angår kjøpet ditt.
Behandlingen er nødvendig for å oppfylle våre forpliktelser i kjøpsavtalen som vi har inngått med deg.
Lagringstid: Frem til kjøpet er gjennomført (inkludert leveranse og betaling), og i en periode på 3 år etter dette, for å kunne håndtere eventuelle reklamasjons- og garantihenvendelser.
Formålet med vår behandling av opplysningene dine:Eksempel på hvordan vi behandler opplysningene dine for formålet:Juridisk grunnlag som vi støtter vår behandling på:
Muliggjøre generell kundebehandling og kundeservice
  • Vi kommuniserer med deg og svarer på spørsmål du stiller oss per telefon eller gjennom digitale kanaler.
  • Vi korrigerer dine feilaktige opplysninger.
  • Vi bekrefter din identitet (om nødvendig).
  • Vi utreder dine klage- og støttehenvendelser. En støttehenvendelse kan f.eks. gjelde teknisk støtte.
Behandlingen er nødvendig for å imøtekomme vår og din legitime interesse av å muliggjøre generell kundebehandling og håndtere henvendelser om kundeservice.
Lagringstid: Senest 1 år etter at henvendelsen om kundeservice er avsluttet.
Formålet med vår behandling av opplysningene dine:Eksempel på hvordan vi behandler opplysningene dine for formålet:Juridisk grunnlag som vi støtter vår behandling på:
Markedsføring av våre produkter og tjenester
  • Vi sender ut direkte markedsføring som for eksempel relevant informasjon og tilpassede tilbud i nyhetsbrev, på nettet og per e-post, SMS/MMS og telefon.
  • Vi viser relevante produktanbefalinger, sender ut interessebaserte artikler, gir forslag til handlelister eller ande liknende handlinger.
  • Vi forenkler ditt bruk av våre tjenester, f.eks. ved å lagre dine handlelister/ønskelister eller din valgte betalingsmetode for å gjøre dine fremtidige kjøp smidigere eller for å minne deg om gjenglemte/forlatte handlekurver.
  • Vi gjennomfører skreddersydde kampanjer eller sender deg tilbud basert på kjøpshistorikken din.
  • Vi gjennomfører generelle kampanjer eller sender deg generelle tilbud og innbydelser til arrangementer.
Vår berettigede interesse av å kunne markedsføre foretaket vårt og våre produkter og tjenester.
Lagringstid: Senest 2 år etter din siste aktivitet (f.eks. når du sist gjorde et kjøp, åpnet og klikket på en kobling i vårt nyhetsbrev eller logget inn på brukerkontoen din).
Formålet med vår behandling av opplysningene dine:Eksempel på hvordan vi behandler opplysningene dine for formålet:Juridisk grunnlag som vi støtter vår behandling på:
Forbedre vårt kundetilbud, for eksempel utvikling av tjenester, produkter og funksjoner
  • Vi gjør tjenestene våre mer brukervennlige.
  • Vi finner grunnlag for å kunne forbedre foretaket vårt gjennom å vurdere, effektivisere og planlegge nyetableringer av butikker og lagre, innkjøp, lagerbeholdning og leveranser eller utvikle sortimentet vårt.
  • Vi gir deg og andre kunder muligheten til å påvirke sortimentet vårt, f.eks. gjennom kunde- og markedsundersøkelser.

Vi finner grunnlag for å forbedre IT-systemet vårt med mål om å forbedre sikkerheten for foretaket og for besøkene/kunder generelt.
Behandlingen er nødvendig for å imøtekomme vår og våre kunders legitime interesse av å forbedre vårt kundetilbud, for eksempel utvikling av tjenester, produkter og funksjoner
Lagringstid: For dette formål er det vanskelig for å anslå hvor lenge personopplysningene dine kommer til å lagres. Vi har i stedet innført rutiner for å løpende kontrollere om personopplysningene dine fortsatt er nødvendige for dette formål. Personopplysninger som vi ikke har brukt på en periode på 1 år kommer vi til å slette, da vi ikke lenger bedømmer at personopplysningene dine er nødvendige. Vi tar selvfølgelig skritt for å beskytte personvernet ditt. Når vi utfører analyser basert på personopplysningene dine, vet ikke våre medarbeidere som utfører analysen at personopplysningene tilhører deg, selv om vi skal kunne koble dem til deg basert på opplysninger vi har i et annet system.
Formålet med vår behandling av opplysningene dine:Eksempel på hvordan vi behandler opplysningene dine for formålet:Juridisk grunnlag som vi støtter vår behandling på:
Forhindre svindel og misbruk, eller for å forhindre, forebygge eller utrede brudd
  • Vi utreder og forhindrer svindel eller andre lovbrudd.
  • Vi gjør tiltak for å forhindre utsending av søppelpost, phishing, trakassering, forsøk på ulovlig innlogging på brukerkontoen eller andre forbudte handlinger i henhold til våre brukervilkår.
  • Vi gjør tiltak for å beskytte og forbedre vårt IT-miljø mot angrep og inntrenging.
Vår legitime interesse i å forhindre misbruk av en tjeneste eller for å forhindre, forebygge og utrede brudd mot foretaket.
Lagringstid: Fra innhentingstidspunktet og i en periode (maksimalt 1 år) deretter. Dersom vi mistenker misbruk av en tjeneste eller at et brudd har blitt begått, lagrer vi opplysningene i det tidsrommet som er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare våre (eller tredjeparts) juridiske krav.


5.2 For deg som er medlem av Hööks & Friends

Som medlem av Hööks & Friends kommer vi til å behandle personopplysningene dine for å kunne administrere ditt medlemskap i Hööks & Friends som nødvendig for å oppfylle våre medlemsvilkår.

For dette formål behandler vi opplysningene dine for å kunne:

  • Registrere og beregne bonusen din samt sende ut bonussjekker
  • Gi fordeler og tilbud i henhold til medlemsvilkårene, for eksempel vise produktanbefalinger, sende ut interessebaserte artikler, gi forslag til handlelister eller ande liknende handlinger
  • Forenkle ditt bruk av våre tjenester, f.eks. ved å lagre dine handlelister/ønskelister eller din valgte betalingsmetode for å gjøre dine fremtidige kjøp smidigere eller for å minne deg om gjenglemte/forlatte handlekurver.
  • Sende ut direkte markedsføring som for eksempel relevant informasjon og tilpassede tilbud i nyhetsbrev og på nettet



Vårt juridiske grunnlag for behandling av personopplysningene dine i Hööks & Friends er medlemsavtalen (medlemsvilkårene) som vi har inngått med deg, og vi lagrer personopplysningene dine i 3 år basert på den nyeste aktiviteten din. Fullstendige vilkår og mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine som medlem finner du her.

6. Hvor lenge sparer vi dine opplysninger?

Dine personopplysninger spares så lenge det er et behov for å spare dem for å oppfylle de formål som oppgiftene ble samlet inn for, i tillegg til hva som ble avtalt. Deretter slettes dine kundeopplysninger.

7. Hvem formidler vi dine personopplysninger til?

7.1 Hööks kan om nødvendig gi dine opplysninger til tredjeparter, slik som Hööks konsernselskap og personopplysningsrådgivere (partene som håndterer data for oss og i samsvar med gjeldende regler). Hööks kan også gi dine opplysninger til selskaper som tilbyr adresseoppdateringstjenester for å sikre at vi har riktig adresseinformasjon for deg.

7.2 Personopplysninger kan også formidles av Hööks dersom det er nødvendig å overholde gjeldende lovkrav eller myndighetskrav, for å ivareta Hööks juridiske interesser eller for å oppdage, forhindre eller være oppmerksom på svindel og andre sikkerhets- eller tekniske problemer.

7.3 Vi kommer ikke til å formidle dine personopplysninger til annen tredjepart enn de ovenfor, med mindre vi har din tillatelse til det.

7.4 Hvis hele eller delar av vår virksomhet selges eller integreres med annen virksomhet kan dine personopplysninger formidles til våre rådgivere, eventuelle kjøpere og deres rådgivere.

8. Tredjelandsoverføringer

Noen ganger må vi kanskje overføre dine personopplysninger til USA. Dette kan være når vi formidler dine opplysninger til andre selskaper i samsvar med punkt 7. Vi gir formidler bare dine personopplysninger til et tredjeland dersom det finnes tilstrekkelige garantier for at dine personopplysninger håndteres på en god måte.

For å beskytte dine personopplysninger når vi overfører dem, har vi derfor kontrollert at mottakeren har blitt sertifisert for å overholde prinsippene i Privacy Shield. Du kan få en kopi av sikringstiltakene ved å kontakte oss.

9. Endring av retningslinjer for personvern

Hööks har rett til å når som helst endre retningslinjene for personvern. Dette meddeles på vår nettside og i våre butikker. Hvis vi gjør betydelige endringer, vil vi varsle deg før de trer i kraft. Hvis du ikke godtar endringene, har du rett til å si opp avtalen med Hööks.

10. Beskyttelsen av dine personopplysninger

Du skal alltid føle deg trygg når du oppgir personopplysninger til oss. Hööks har derfor tatt tekniske og organisatoriske sikkerhetsforanstaltninger for å beskytte dine personopplysninger mot uautorisert tilgang, endring og sletting. Opplysninger om kunder spares eksempelvis på server i et sikkert miljø og i en database som er beskyttet gjennom autorisasjonsadministrasjon og brannmur. For kortkjøp samarbeider vi med en autorisert betalingsagent som hjelper oss med å sjekke direkte med banken din om kortet er gyldig for kjøp. All informasjon sendes i kryptert form via en sikker tilkobling, og Hööks lagrer ikke kortopplysningene dine. Betalingsagenten vår behandler dine kortopplysninger i samsvar med den internasjonale sikkerhetsstandarden PCI DSS. Dette innebærer at sikkerheten er svært høy.

11. Dine rettigheter

11.1 Hööks er ansvarlig for at behandling av dine personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning.

11.2 Hööks vil på din forespørsel eller på eget initiativ korrigere, avidentifisere, slette eller komplettere informasjon som er funnet å være feil eller ufullstendig.

11.3 Du har blant annet rett til å kreve

a. Tilgang til dine personopplysninger. Dette betyr at du har rett til å be om registeropplysninger når som helst (gratis én gang i året) om personopplysninger vi har om deg.

b. Korrigering av dine personopplysninger. Vi vil på din forespørsel rette opp feil eller ufullstendig informasjon vi behandler om deg så raskt som mulig.

c. Sletting av dine personopplysninger. Dette betyr at du har rett til å kreve at dine personopplysningert slettes dersom de f.eks. ikke lenger er nødvendige for det formål de ble samlet inn. Det kan imidlertid være juridiske krav som gjør at vi ikke umiddelbart kan slette dine personopplysninger i for eksempel regnskaps- og skattelovgivning. Vi vil deretter avslutte behandlingen som er gjøres for andre formål enn å overholde lovgivningen.

d. Begrensning av behandlingen. Dette betyr at dine personopplysninger merkes slik at de bare kan behandles for bestemte avgrensede formål.

11.4 Du har rett til dataportabilitet. Det innebærer retten til, under visse forutsetninger, å gjøre utdrag av og overføre dine personopplysninger til en annen behandlingsansvarlig i et allment brukt og maskinlesbart format.

11.5 Hvis du ikke vil at vi skal behandle dine personopplysninger for direkte markedsføring, har du alltid rett til å protestere mot slik behandling ved å kontakte oss. Når vi har mottatt din innsigelse, vil vi slutte å behandle dine personopplysninger for slike markedsføringsformål.

11.6 Du har rett til å fremsette eventuelle klager vedrørende behandling av dine personopplysninger til Datatilsynet.

12. Informasjonskapsler

En informasjonskapsel er en liten tekstfil som lagres på din datamaskin ved å besøke en nettside. Det brukes for å gjøre surfingen din smidig. Informasjonskapsler inneholder ingen personopplysninger, men informasjonen i tekstfilene består av bokstaver og tall. Selv om hver informasjonskapsel har et unikt koordinasjonsnummer, kan vi ikke se noen personopplysninger om deg, som for eksempel ditt navn eller din IP-adresse, basert på informasjonskapslene vi samler inn. Det betyr med andre ord pseudonymiserte opplysninger, og vi bruker ikke informasjonen på en måte som gjør at vi kan kombinere dine personopplysninger med informasjonskapselene.

Det finnes også ulike typer informasjonskapsler

  • Øktinformasjonskaper spares midlertidig på din datamaskin når du besøker vår nettside, og fjernes så fort du stenger ned nettleseren din
  • Permanente informasjonskapsler blir værende på din datamaskin til du fjerner dem
  • Førsteparts informasjonskapsler plasseres på din datamaskin av oss i forbindelse med at du surfer på nettsiden vår
  • Tredjeparts informasjonskapsler som et annet selskap har plassert på din datamaskin (det er tredjeparts informasjonskapsler som gjør at du blant annet ser annonser for produkter du tidligere har klikket på eller søkt etter)

Informasjonskapsler kan også brukes for å analysere hvilke søk du har gjort og hvilke sider du har besøkt på hooks.se. Denne sammenstillinger viser et generelt søke- og atferdsmønster. Analysene kan senere danne grunnlag for vår markedsføring ved besøk på vår og andre nettsider. Lagrede informasjonskapsler brukes eksempelvis med det formål å gi deg tilpasset og relevant informasjon, og en så personlig handleopplevelse som mulig. For dette formål bruker vi en kommersiell tredjeparts aktør for å tilpasset og gjøre innholdet i vår kommunikasjon mer relevant og interessant for deg.

Informasjonskapsler kan også brukes for å gjøre besøket ditt hos oss bedre. Vil du vite mer om informasjonskapsler anbefaler vi deg å lese Post- och telestyrelsens nettside, pts.se.
Du kan alltid endre dine nettleserinnstillinger eller enhetsinnstillinger for bruken og omfanget av informasjonskapsler. Klikk deg inn på innstillingene for din nettleser eller enhet for å finne ut mer om hvordan du endrer dine innstillinger for informasjonskapsler. I dine innstillinger kan du blokkere alle informasjonskapsler, men du kan også velge å bare godta førsteparts informasjonskapsler eller velge å slette informasjonskapsler når du lukker din nettleser. Husk at å endre innstillingene kan føre til at vår nettbutikk og andre tjenester ikke fungerer på rett måte.

13. Kontaktopplysninger

Nøl ikke med å kontakte oss om du har spørsmål om disse retningslinjene for personvern, behandlingen av dine personopplysninger eller utøvelse av noen av dine rettigheter. Våre kontaktopplysninger finner du nedenfor:

Hööks Hestesport AS
Postboks 54
2021 Skedsmokorset

E-post: no.info@hooks.se
Telefon: 23 65 36 40


Oppdatert 25.05.2018